چهل و دومین همایش ملی علوم زمین (نمایه ISC)

تاریخ برگزاری : 01 اسفند ماه 1402


برگزار شده توسط : سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، مرکز پژوهشی زمین شناسی پارس آرین زمین

بررسی وضعیت زمین شناسی و ژئوتکنیکی خط ۳ مترو تبریز

نویسندگان :

سمیہ بیوک زادہ , ابراھیم اصغری کلجاھی , رحیم جمیری

چکیده

امروزه ترافیک سنگین و مشکلات حمل و نقل شهری و افزایش سفرهای درون شهری و مسائل زیست محیطی یکی از مهم ترین معضلات شهرهای پرجمعیت و کلان شهرها می باشد. یکی از بهترین و ایمن ترین روش ها در جهت کاهش مشکلات مذکور و همچنین افزایش راندمان ترافیکی، استفاده از حمل و نقل زیرزمینی یا مترو می باشد. احداث سیستم مترو در شرایط توسعه شهری موجود، به ویژه در شرایط دشوار زمین شناسی، مشکلات علمی، فنی و عملی متعددی را به دنبال دارد. این مشکلات عمدتا مربوط به حفر تونل در زیر یا نزدیک ساختمان های موجود، به ویژه در مناطقی با خاک های ضعیف و اشباع از آب، و وقوع فرایندهای نامطلوب که بر ساختمان ها و سازه ها تاثیر می گذارد. هنگام حفاری تونل های زیرزمینی لازم است که پایداری ساختمان ها و سازه ها از قبل در مرحله طراحی و نقشه برداری برآورد شود. مسیر جدید خط 3 مترو تبریز به طول حدود 10 کیلومتر در راستای شمالی- جنوبی از یک سری واحدهای رسوبی آواری و آذرآواری از پلیوسن تا عهدحاضر تشکیل شده است. در این مسیر شرایط زمین شناسی متفاوت بوده و از انواع سنگ های ضعیف رسوبی و رسوبات آبرفتی ریز و درشت دانه عبور می کند. مشکلات زمین شناختی مهمی مثل گسل، قنات، خاک روانگرا، خاک متورم شونده و خاک دستی، در طول مسیر دارد. مطالعات ژئوتکنیک این مسیر با حفر 31 گمانه 25 تا 45 متری و 14 حلقه چاهک دستی با عمق 8 تا 20 متر انجام شده است. عمق سطح آب زیرزمینی متفاوت بوده و بین 5 تا 30 متر در گمانه های حفاری شده مشاهده گردیده است. بر اساس نتایج این مطالعات، بخش میانی مسیر جدید خط 3 دارای رسوبات آبرفتی با تراکم کم و جنس لایه های ماسه ای غیرچسبنده و لای غیرچسبنده هستند که پتانسیل روانگرایی دارند. بر اساس نتایج بدست آمده بیشترین محدوده محتمل برای پدیده روانگرایی در مرکز شهر تبریز می باشد که از گمانه شماره 8 تا 14 و گمانه 28 تا 29 را شامل می شود. پتانسیل تورم در محدوده مورد مطالعه بر اساس رابطه چان، از حد کم تا زیاد (در حد متوسط) و بر اساس طبقه بندی آشتو، تورم از حد پایین تا بالا متغیر است. در مارن هایی که نزدیک سطح آب هستند، در گمانه-های 18، 19، 21 و 22 و تا حدی در گمانه های3 و 4 این پتانسیل وجود دارد.

کليدواژه ها

خط 3 مترو تبریز، مطالعات زمین شناسی مهندسی شهری، مخاطرات زمین شناسی، روانگرایی خاک، گسل

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1402 , بررسی وضعیت زمین شناسی و ژئوتکنیکی خط ۳ مترو تبریز , چهل و دومین همایش ملی علوم زمین (نمایه ISC)


چهل و دومین همایش ملی علوم زمین (نمایه ISC)
تاریخ برگزاری : 01 اسفند ماه 1402
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • کاربرد الگوریتم های فراابتکاری (Meta-heuristic) در بهینه سازی مدیریت تلفیقی آب های سطحی و زیرزمینی
  • بررسی تغییرات مكاني و عمقی ویژگی های لرزه خيزي در پهنه ي گذار زاگرس – مكران (خطواره عمان)
  • ارائه مدل احتمالاتی ارزیابی پتانسیل روانگرایی براساس مقاومت نفوذ مخروط (CPT) در امتداد خط 2 متروی تبریز
  • شناسایی مناطق مستعد فرونشست زمین دشت خوی با چهار چوب GARDLIF
  • مطالعات مغناطیس‌سنجی در کانسار آهن پیرملو (اسدآباد)
  • تاثیر فرونشینی تکتونیکی بر روی رسوبات وچیاپینگین در نواحی آباده و جلفا
  • تحلیل خطر زمین لرزه به روش احتمالی در شهر ساوه به مرکزیت ساختگاه بیمارستان 250 تختخوابی
  • شاخصه های کیفی معدن مرمریت یزدان سنگ، رود گلگون جندق، شمال اصفهان، با تاکید بر خصوصیات زمین شناسی و بافتی
  • پتانسیل‌یابی کانی‌سازی مس با استفاده از تصاویر سنجنده OLI ماهواره لندست در شمال شرقی نقشه 1:100000 رباط
  • استفاده از تکنیک تداخل سنجی راداری (InSAR) جهت بررسی فرونشست زمین در محدوده ی سازه های مهم دشت جوین