چهل و دومین همایش ملی علوم زمین (نمایه ISC)
تاریخ برگزاری : 01 اسفند ماه 1402
بررسی وضعیت زمین شناسی و ژئوتکنیکی خط ۳ مترو تبریز
سمیہ بیوک زادہ , ابراھیم اصغری کلجاھی , رحیم جمیری
امروزه ترافیک سنگین و مشکلات حمل و نقل شهری و افزایش سفرهای درون شهری و مسائل زیست محیطی یکی از مهم ترین معضلات شهرهای پرجمعیت و کلان شهرها می باشد. یکی از بهترین و ایمن ترین روش ها در جهت کاهش مشکلات مذکور و همچنین افزایش راندمان ترافیکی، استفاده از حمل و نقل زیرزمینی یا مترو می باشد. احداث سیستم مترو در شرایط توسعه شهری موجود، به ویژه در شرایط دشوار زمین شناسی، مشکلات علمی، فنی و عملی متعددی را به دنبال دارد. این مشکلات عمدتا مربوط به حفر تونل در زیر یا نزدیک ساختمان های موجود، به ویژه در مناطقی با خاک های ضعیف و اشباع از آب، و وقوع فرایندهای نامطلوب که بر ساختمان ها و سازه ها تاثیر می گذارد. هنگام حفاری تونل های زیرزمینی لازم است که پایداری ساختمان ها و سازه ها از قبل در مرحله طراحی و نقشه برداری برآورد شود. مسیر جدید خط 3 مترو تبریز به طول حدود 10 کیلومتر در راستای شمالی- جنوبی از یک سری واحدهای رسوبی آواری و آذرآواری از پلیوسن تا عهدحاضر تشکیل شده است. در این مسیر شرایط زمین شناسی متفاوت بوده و از انواع سنگ های ضعیف رسوبی و رسوبات آبرفتی ریز و درشت دانه عبور می کند. مشکلات زمین شناختی مهمی مثل گسل، قنات، خاک روانگرا، خاک متورم شونده و خاک دستی، در طول مسیر دارد. مطالعات ژئوتکنیک این مسیر با حفر 31 گمانه 25 تا 45 متری و 14 حلقه چاهک دستی با عمق 8 تا 20 متر انجام شده است. عمق سطح آب زیرزمینی متفاوت بوده و بین 5 تا 30 متر در گمانه های حفاری شده مشاهده گردیده است. بر اساس نتایج این مطالعات، بخش میانی مسیر جدید خط 3 دارای رسوبات آبرفتی با تراکم کم و جنس لایه های ماسه ای غیرچسبنده و لای غیرچسبنده هستند که پتانسیل روانگرایی دارند. بر اساس نتایج بدست آمده بیشترین محدوده محتمل برای پدیده روانگرایی در مرکز شهر تبریز می باشد که از گمانه شماره 8 تا 14 و گمانه 28 تا 29 را شامل می شود. پتانسیل تورم در محدوده مورد مطالعه بر اساس رابطه چان، از حد کم تا زیاد (در حد متوسط) و بر اساس طبقه بندی آشتو، تورم از حد پایین تا بالا متغیر است. در مارن هایی که نزدیک سطح آب هستند، در گمانه-های 18، 19، 21 و 22 و تا حدی در گمانه های3 و 4 این پتانسیل وجود دارد.
خط 3 مترو تبریز، مطالعات زمین شناسی مهندسی شهری، مخاطرات زمین شناسی، روانگرایی خاک، گسل
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1402 , بررسی وضعیت زمین شناسی و ژئوتکنیکی خط ۳ مترو تبریز , چهل و دومین همایش ملی علوم زمین (نمایه ISC)
تاریخ برگزاری : 01 اسفند ماه 1402