یازدهمین کنگره ملی سراسری فناوریهای نوین در حوزه توسعه پایدار ایران (نمایه ISC)
تاریخ برگزاری : 15 اسفند ماه 1400
بررسی تاثیر شدت رقابت و پیچیدگی در بازار محصول بر ریسک پذیری و تصمیمات منجر به کارایی سرمایه گذاری در واحد تجاری
رضا پزشکی زاده
هدف این تحقیق بررسی تاثیر شدت رقابت و یچیدگی در بازار محصول بر تصمیمات مرتبط با سرمایه گذاری و ریسک پذیری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران آغاز میشود. در این پژوهش، به دنبال بررسی اثر رقابت در بازار محصول بر ریسکپذیری شرکتها و نحوهی اثر رقابت در بازار محصول بر سرمایهگذاری بیش ازحد جریان نقد آزاد میباشیم. به همین منظور دادههای مربوط به تعداد 90 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1387 تا 1396 با استفاده از الگوی رگرسیونی دادههای ترکیبی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت؛ بهطوری که رقابت در بازار محصول با استفاده از شاخص هرفیندال_هیرشمن مورد آزمون و محاسبه قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل حاصل از فرضیههای پژوهش نشان میدهد؛ بین رقابت در بازار محصول و ریسکپذیری رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد، بهطوری که با افزایش رقابت در بازار ریسک نیز افزایش مییابد؛ اما یافتهها در آزمون فرضیهی دوم حاکی از این است که رقابت در بازار محصول با بیش سرمایهگذاری جریان نقد آزاد ارتباط منفی دارد (معنادار نیست)، به عبارت بهتر هرچه میزان رقابتی بودن یک صنعت بیشتر شود و در آن صنعت جریان نقد مثبتی وجود داشته باشد شاهد کاهش بیش سرمایهگذاری نخواهیم بود.
Competition in the product market, over-investment of free cash flow, risk-taking.
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1400 , بررسی تاثیر شدت رقابت و پیچیدگی در بازار محصول بر ریسک پذیری و تصمیمات منجر به کارایی سرمایه گذاری در واحد تجاری , یازدهمین کنگره ملی سراسری فناوریهای نوین در حوزه توسعه پایدار ایران (نمایه ISC)
تاریخ برگزاری : 15 اسفند ماه 1400